top of page

לומדה לעצמאיות: כלים להצבת גבולות בעבודה

תמר פראנק

היכולת להציב גבולות ברורים וממוקדים בעסק היא כלי קריטי ליצירת סביבת עבודה בריאה ומאוזנת. גבולות ברורים עוזרים להימנע משחיקה, שומרים על איכות החיים האישיים והמקצועיים, ומאפשרים לך, כבעלת עסק, להתמודד בצורה יותר נוחה עם דרישות העבודה השונות.

הצבת גבולות אינה מיומנות שלמדנו בצורה מסודרת, ולעיתים אנחנו נתקלות בתסכולים, קונפליקטים ותחושות לא נעימות כשאנו מנסות להציב גבולות בעסק שלנו.

בלומדה זו, נלמד כיצד לזהות מתי הגבול שלנו נמצא תחת איום, כיצד להגיב בצורה ברורה ואסרטיבית, וליצור גבולות בריאים שיאפשרו לנו להימנע ממצבים קשים או לא נעימים בעסק שלנו.



זיהוי הגבולות: הרמזור כמודל לזיהוי מצבים

לפני שאני יכולה להציב גבול בצורה ברורה, אני צריכה להיות מסוגלת לזהות מתי מתחילים לחצות לי את הגבול. בעיה מרכזית בהצבת גבולות היא שהרבה פעמים אנחנו מחכות עד שנמאס לנו לחלוטין כדי להציב גבול, ואז התגובה שלנו כבר לא מאוזנת ולעיתים אף קשה יותר. הזיהוי המוקדם של כשחוצים לי את הגבול נותן לי יותר חופש לבחור כיצד אני רוצה להגיב, ומפחית את הסיכון הצבת הגבול במצבים כאלו כבר תצא בצורה לא מושלמת, אולי בהתפרצות או בצורה חפוזה.


המודל של הרמזור עוזר לזהות את מצבי הגבול השונים, ומספק דרכים להבין מתי אנחנו בתוך מצב בעייתי וכיצד להתמודד איתו.

מצב ירוק – הגבול נשמר

מצב ירוק הוא מצב שבו אני מרגישה בטוחה ומכובדת. הגבולות שלי נשמרים, ואיני מרגישה שיש חצייה או פגיעה בתנאים שלי. לדוגמה, אם אני הולכת לשיננית – זה לא כיף, אבל אני מרגישה שהמצב בטוח ומכבדים את הגבול שלי. עוד דוגמא- כשאני משתתפת בכנס ארוך ולא מעניינת, אני אולי לא נהנית, אבל אני יודעת שמכבדים את הגבולות שלי – לא קוטעים אותי, לא מפריעים לי, אני מרגישה נוחה.

מצב אדום – הגבול נחצה

מצב אדום הוא מצב שבו אני מרגישה שחצו לי את הגבול בצורה ברורה. זהו מצב שבו יש התנהגות ברורה של חציית גבול – בין אם מדובר בהתנהגות פיזית כמו תקיפה או חוסר כבוד בולט, או במצבים בהם מישהו מתנהג בצורה שלא מכבדת אותי או את הגבולות שלי, למשל כשלקוח מקטין אותי או פוגע בי בצורה ישירה.

מצב צהוב – המצב המאתגר ביותר

מצב צהוב הוא המצב הקשה ביותר להתמודד איתו. זהו מצב ביניים, שמערב הרבה בלבול ותחושת אי נוחות. מצב צהוב לא בהכרח אומר שחצו לי את הגבול בצורה בוטה, אבל אני כבר לא מרגישה שהגבול שלי מכובד או נשמר.רוב המקרים שבהם נצטרך להתמודד בעבודה הם מצבים צהובים. למעשה, גם לפני כל מצב אדום, בדרך כלל יש שלבים רבים של מצבים צהובים. אם לקוחה זורקת בהערה לא במקום, אם הם מקטינים אותי באמצע הצגת רעיון, או אם מבקשים ממני לבצע משימות מעבר לשעות העבודה שלי- אלו דוגמאות למצבים צהובים.


מצב צהוב הוא בעייתי כי אנחנו לא תמיד בטוחות אם מדובר בבעיה של גבול חצה, או אם מדובר במשהו קטן שאפשר להתעלם ממנו. הבעיה היא שבמצבים צהובים אנחנו לא תמיד פועלות בזמן, כי אנחנו לא תמיד מזהות את המצב. 


חשוב לזכור: לא לחכות למצב אדום

בדרך כלל כשחושבים על הצבת גבולות, חושבים שצריך לחכות עד שמגיעים לקו האדום ואז להציב את הגבול. אני רוצה לשנות את התפיסה הזו. ראשית, לא תמיד נגיע למצב אדום, כי הרבה מהמקרים נשארים במצב צהוב. שנית, מצבים צהובים לאורך זמן יכולים לגרום לי לתחושות של חוסר הערכה, וחוסר איזון בין העסק לחיים הפרטיים.  ויצירת סביבת עבודה לא בריאה. תוצאה של חוסר גבולות יכולה להוביל לשחיקה, תחושת תסכול ורצון לעזוב את העסק.

אני מציעה שהצבת גבול צריכה לבוא ברגע שאני כבר לא בירוק. חשוב לי להציב גבול כמה שיותר מוקדם, כדי למנוע מצב שבו אני "כועסת מדי" או "כאובה מדי" ואז אין לי הרבה אפשרות איך להגיב. אם אני מחכה למצב אדום, הצבת הגבול שלי עשויה לצאת בהתפרצות ולא בצורה שקולה וממוקדת. לכן, ככל שאני מזהה את הבעיה מוקדם יותר, כך יש לי יותר שליטה על איך אני מגיבה, וזה נותן לי יותר מרחב לניהול המצב בצורה רגועה ויעילה.



הצבת גבולות: איך להציב גבול בצורה ברורה ואסרטיבית?

לאחר שזיהינו את הצורך להציב גבול, חשוב לדעת איך לעשות זאת בצורה ברורה, אסרטיבית וממוקדת. זהו כלי חשוב במיוחד במצבים צהובים, שבהם אנחנו לא חוות חציית גבול בוטה, אבל כבר לא מרגישות שמכבדים אותנו. הכלי שמומלץ בשלב זה הוא תבנית שלושת השלבים, שמאפשרת להציב גבולות בצורה ישירה וברורה, מבלי להחמיר את המצב.

הכלי הזה מיועד לשימוש במצבים צהובים, במיוחד כשאני פוגשת אנשים שאני אמשיך לפגוש שוב ושוב. אם אני נמצאת במצב אדום, אני אציב גבול בצורה חד משמעית, כמו אמירה ברורה של "לא". אם אני במצב צהוב אך מול אדם שאני לא אראה יותר בחיים, גם אז אוכל להסתפק באמירה ברורה של "לא".היתרון של הכלי הזה הוא ביכולת לדייק את הגבול שלי מול אנשים שאותם אני פוגשת שוב ושוב. במקום לחפש תירוצים, להתחמק או להתברבר, הכלי מאפשר לי להסביר בצורה ישירה וברורה את הגבול שלי, כך שהצד השני יבין היכן הוא עובר ויידע איך להימנע מחצייתו בעתיד.

שלב 1: תיאור המצב

בשלב הראשון, אנחנו צריכות לתאר לצד השני את מה שקרה באופן אובייקטיבי ומדויק. חשוב להימנע מהכנסת רגשות או פרשנויות. התיאור חייב להיות נטול שיפוטיות, על מנת לאפשר לצד השני להבין מה קרה בצורה ברורה. לדוגמה: "ציפי, את מבקשת ממני שוב ושוב לתת לך הנחה."

שלב 2: מה אני מרגישה

בשלב השני, נפרט איך המצב גורם לנו להרגיש. זהו שלב חשוב, שבו אנחנו לא רק מציינות את מה שקרה, אלא גם מסבירות כיצד זה משפיע עלינו רגשית. במקום לומר "לא נעים לי", חשוב לבחור רגש מדויק כמו " "אני מרגישה שזה לוחץ עלי" או "אני מרגישה שלא מעריכים את העבודה שלי". זה מאפשר לצד השני להבין את משמעות חציית הגבול מבחינתנו.

שלב 3: רצון מעכשיו והלאה

בשלב השלישי, נבהיר מה אנחנו רוצות מעכשיו והלאה. מה ההתנהגות שיכבד את הגבול שלנו? מה כן יעזור לנו להרגיש נוחות ושלום בעבודה? לדוגמה: "אני מבקשת שאם תהיה הורדה במחיר זה יבוא ממני ומההחלטה שלי.” או “תבקשי רק פעם אחת ואז תכבדי את התשובה שלי.”


דוגמה נוספת

סיטואציה: לקוחות מתקשרים אחרי שעות העבודה ומצפים לתשובה מיידית.

  1. תיאור: "הלקוחות מתקשרים אליי לעיתים קרובות אחרי שעות העבודה ומצפים לקבל תשובה מידית."

  2. מה הרגש: "אני מרגישה שזה חודר למרחב האישי שלי ומעורר תחושת לחץ מיותרת."

  3. רצון מעכשיו והלאה: "אני מבקשת שהלקוחות לא יצפו לתשובות אחרי השעה 18:00, אלא אם מדובר במקרי חירום."

חשוב להיות ברורות לגבי מה מפריע לי: האם זה שמתקשרים מאוחר? האם זו הדרישה לתת מענה מיידי? 

אותה סיטואציה יכולה להיות חציית גבול שונה לאנשים שונים, ולכן חשוב להבין בדיוק מה מפריע לי. לא תמיד קל לי להבין מה מפריע לי וזה בסדר. מה שחשוב הוא שלפחות יש מקום לתקשורת שבה אני יכולה לדייק את הגבול שלי ולמצוא את הדרך להסביר את זה בצורה כנה ופתוחה. כך יש לי תחושה שהצד השני מקשיב ומבין.

חשוב: בדוגמה הזאת, חשוב להיות ברורות לגבי מה מפריע לי: האם זה שמבקשים ממני לעשות את זה, אך לא מאחרים? האם זה משום שאני האישה במשרד? האם זה כי יש לי דברים אחרים לעשות?אותה סיטואציה יכולה להיות חציית גבול שונה לאנשים שונים, ולכן חשוב להבין בדיוק מה מפריע לי. לא תמיד קל לי להבין מה מפריע לי וזה בסדר. מה שחשוב הוא שלפחות יש מקום לתקשורת שבה אני יכולה לדייק את הגבול שלי ולמצוא את הדרך להסביר את זה בצורה כנה ופתוחה. כך יש לי תחושה שהצד השני מקשיב ומבין.


איך לזכור את השלבים? ראשי תיבות "תמ"ר":

  • ת: תיאור המצב.

  • מ: מה אני מרגישה.

  • ר: רצון מעכשיו והלאה.


אחרי הצבת הגבול: איך מתקדם המצב?

לאחר הצבת הגבול, יכולים לקרות שני דברים:

  1. עברתי לירוק: אם הגבול שלי נשמר, אם הצד השני הבין אותו ומכבד אותו, עברנו למצב ירוק – נהדר! זהו מצב שבו הגבולות שלי מקובלים ושומרים עליהם.

  2. עברתי לאדום: אם הגבול שלי לא מכובד, אם הצד השני מקטין אותי, מזלזל בו או מנסה להמעיט במשמעותו, אני עוברת למצב אדום. במצבים כאלה יש לי כלים אחרים – למשל, להפסיק את ההתקשרות, להתרחק מהמצב או מהאדם.

היופי בכלי הזה הוא שניתן להשתמש בו בכל שלב:אני לא חייבת להציב את הגבול ברגע הראשון. אני יכולה לחכות, להרגע, לחשוב על הדברים, לבדוק את הרגשות שלי, ולמצוא זמן מתאים כששני הצדדים רגועים ופתוחים לשיח. ככל שאני מזהה מוקדם יותר שיש התנהגות שמפריעה לי או בודקת את הגבולות שלי, כך יש לי יותר זמן להחליט איך אני רוצה להגיב, ויותר אפשרויות בחירה.

היתרון הוא שזה נותן מרחב לתקשורת פתוחה. מצד אחד, אני לא מחכה עד שהצדדים כבר כועסים ועצבניים, ומצד שני, זה נותן מקום לשיח רגוע וברור – כך שאפשר להציב גבול בצורה ברורה ורגועה, ולמנוע התפרצות רגשית או קונפליקטים מיותרים.



הצבת גבולות היא מיומנות קריטית לשמירה על עצמי ועל העסק שלי, לאווירה בריאה ותקשורת נכונה עם הלקוחות וספקים. זיהוי מצבים בהם הגבולות שלנו נבדקים והיכולת להציב גבול בצורה ברורה וממוקדת הן מיומנויות שיכולות לשפר את איכות העבודה שלנו, למנוע שחיקה ולשמור על תחושת כבוד הדדי. הצבת גבולות מוקדם ככל האפשר, במיוחד במצבים צהובים, יכולה למנוע התדרדרות למצב אדום ולהקל עלינו בתקשורת עם אחרים.

בזכות הכלים שנלמדו בלומדה, נוכל ליישם את השיטות בצורה אפקטיבית בעבודתנו היומיומית, להימנע מקונפליקטים מיותרים ולשמור על יחסי עבודה טובים ומכובדים.

בהצלחה בעסק וביישום הכלים החדשים!



תמר פראנק - מטפלת בגבולות,

מדריכת הגנה עצמית מעצימה, עובדת סוציאלית קלינית בעלת תואר שני מאוניברסיטת תל אביב, ובעלת חגורה שחורה בקראטה.

הודות לשילוב עולמות אלו, יצרתי סדנאות ייחודיות להגנה עצמית מעצימה והצבת גבולות, המותאמות במיוחד לנשות מקצוע בתחומי הנתינה כגון מטפלות, עובדות בתחום הרפואה, מחנכות ועוד.

מתוך ההבנה העמוקה שהעבודה שלך עם לקוחות מביאה איתה אתגרים משלה, אני מלמדת כלים פרקטיים ומקיפים - פיזיים ומילוליים - כדי לעזור לך לזהות, להציב ולשמור על הגבולות שלך למול אחרים.

כאשר (ולא אם) הגבולות שלך ייבדקו, אני אתן לך את הכלים להיות מסוגלת לקבוע מחדש גבולות ביעילות ובביטחון, להמשך מערכת יחסים מקצועית פורייה.

צרו קשר:

054-6265787

Facebook: תמר פראנק, מטפלת בגבולות לפרטים של תמר באינדקס העצמאיות לחצו כאן


27 צפיות0 תגובות

Comments


כנס קהילת העצמאיות

להצטרפות
למגזין IM VIP

במגזין שלנו, את מוזמנת לקחת חלק פעיל בקהילת נשים מקצועיות ולהאיץ את הצמיחה העסקית שלך.
באמצעות פרסום מאמרים מקצועיים, תוכלי לבסס את מעמדך כמומחית בתחומך, לבנות מותג אישי חזק ולהגדיל את החשיפה לעסק שלך.

זוהי הזדמנות ייחודית להגיע לקהל רחב של לקוחות פוטנציאליים, ליצור קשרים עסקיים חדשים ולפתח את הקול המקצועי שלך.

הצטרפי אלינו והפכי את הידע והניסיון שלך לנכס העסקי החזק ביותר שלך!

bottom of page